Parlem de l'assetjament a les Comunitats de Propietaris

04 | 11 | 19
| Sector immobiliari

A la Comunitat de Propietaris molts conflictes poden ser canalitzats, no obstant això, no sempre és així. Llavors apareixen: la insatisfacció, el ressentiment i el menyspreu per normes i persones. És innegable doncs que l'assetjament existeix: parlem-ne!.

En Anglès hi ha dues paraules per a referir-se a aquesta realitat: 'blocking' i 'stalking'. Aquests conceptes no volen dir el mateix: 'blocking' significa: "assetjament veïnal" i 'stalking' és: "fustigament". La diferència entre tots dos és que el legislador ha triat el segon per  tipificar la conducta com a delicte -contemplant més suposits que els de l'il·lícit penal de "coacció"-.Amb l'aprovació de la Llei orgànica 1/2015,de 30 de març de 2015, es va reformar el Codi Penal en el seu article 172 que reproduïm a continuació: 

"1. Serà castigat amb la pena de presó de tres mesos a dos anys o multa de sis a vint-i-quatre mesos el que assetgi a una persona duent a terme de manera insistent i reiterada, i sense estar legítimament autoritzat, alguna de les conductes següents i, d'aquesta manera, alteri greument el desenvolupament de la seva vida quotidiana:

1.- La vigili, la persegueixi o busqui la seva proximitat física.

2.- Estableixi o intenti establir contacte amb ella a través de qualsevol mitjà de comunicació, o per mitjà de terceres persones.

3.- Mitjançant l'ús indegut de les seves dades personals, adquireixi productes o mercaderies, o contracti serveis, o faci que terceres persones es posin en contacte amb ella.

4.-Atempti contra la seva llibertat o contra el seu patrimoni, o contra la llibertat o patrimoni d'una altra persona pròxima a ella."

Contra qui pot dirigir-se la conducta anomenada 'stalking'? Contra altres veïns (siguin llogaters o propietaris), el President de la Comunitat de Propietaris, el Secretari de la mateixa o l'Administrador de Finques. El Tribunal Suprem ha establert que la conducta assetjadora ha de ser continuada i amb vocació d'interferir en la vida quotidiana de la víctima.

 A continuació, t'orientem per sortir del conflicte:

Sí assetges a una altra persona: cessa en la conducta immediatament. Confia en tu, usa altres mitjans per a transmetre el teu malestar: explicar la teva posició a la Junta de Propietaris, parlar amb qui creus que et perjudica, usar la mediació de l'Administrador i, a més, pots posar a votació de la Junta la substitució d'aquest.   

Si, per contra, ets un veÏ/na (propietari@ o llogater) víctima d' 'stalking' has de procedir així:   

1. Dialoga cara a cara amb qui t'assetja: sovint l'assetjador/a se sent perjudicat/da per una acció o omissió de la víctima.  Aposta per la paraula per intentar arribar a un acord. 

2. Busca una mediació extrajudicial: les picabaralles fan el diàleg impossible entre les persones directament afectades. Et recomanem prioritzar la mediació del seu Administrador/a de finques en temes comunitaris: humitats, obres no consentides, excés de soroll etc.  Per a altres assumptes opta per la del Col·legi d'Administradors de Barcelona i Lleida (93 451 02 02) o la del Ajuntament de Barcelona  (93 422 15 45) -de 9 a 14h-.   

3. Acudeix a la justícia: en cas que els passos anteriors no hagin funcionat, no queda més que optar per la denúncia. És imprescindible  aportar proves de l'assetjament: un Whatsapp, l'enregistrament d'una càmera de seguretat, un correu electrònic (validat per un perit), un SMS o fins i tot, un escrit a mà amenaçador. De no provar-se la denúncia serà arxivada i, fins i tot pots ser acusat/da de denúncia falsa.

Sí ocupes el càrrec d'Administrador i ets assetjat hi ha un matís important:

Ets un professional col·legiat/da, per tant, dialogar ha de ser el teu recurs per a convèncer-lo que vetllessis sempre pels seus interessos amb lleialtat i transparència. Ara bé, com ningú mereix patir 'stalking' sempre pots decidir deixar la reunió a la qual estàs assistint o abandonar l'administració de comunitat.

Creiem que hem aconseguit resumir com afrontar l'assetjament en les Comunitats de Propietaris. De totes maneres no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres: els nostres administradors i advocats t'ajudaran.