Com ens pot ajudar l'Economia Circular a tenir cura del planeta?

29 | 03 | 21
| Marca Feliu
  • Circular
  • Neumaticos
  • Green economy.

1. Introducció: un futur encara per escriure

"Sóc pessimista sobre el gènere humà perquè és massa enginyós per al seu propi bé. La nostra aproximació a la naturalesa consisteix a derrotar-la fins a la submissió. Tindríem una millor oportunitat de sobreviure si ens acomodéssim en el Planeta i ho consideréssim amb estima en lloc de fer-ho de manera escèptica i dictatorialment".

E. B. White

Avui estudiarem una opció per respondre a la cita inicial i combatre el Canvi Climàtic. A més, tenim el privilegi de comptar una vegada més amb Josep Maria Mas, director de Domus Serveis, en el nostre blog.

2. És la distància un mur infranquejable davant les malalties?

Segons les dades de la web Geodatos: entre dos dels focus inicials de la COVID-19 -Wuhan i Codogno- hi ha 8.743 quilòmetres (entre l'aeroport de Milà, probable via d'entrada del virus, i Codogno hi ha 52 quilòmetres).

El novembre de 2019 els 8.691 quilòmetres entre Wuhan i l'aeroport de Milà semblaven un mur infranquejable és realment així?

Depèn de la tecnologia disponible en cada època. En realitat, les distàncies són relatives.

Tres interessants exemples et descobriran que diferent pot ser el temps per a recórrer una mateixa distància. En els tres casos s'assumirà que la velocitat dels mitjans de transports usats és constant:

1. En el segle XIII: Marco Polo va recórrer la distància entre Venècia i la Xina en tres anys: 1271-74 (per al nostre exemple no importa que el viatge no fos exactament de Wuhan a Milà: l'escala va ser la mateixa). Paradoxalment, atenent a la nostra resposta a les informacions inicials sobre la COVID-19, encara que, en l'actualitat ens vanagloriem de la nostra tecnologia, tant responsables polítics com ciutadans, semblem creure que la Xina és tan impenetrable com en el segle XIII... per a les malalties no per a nosaltres.

2. En el segle XXI: En un ràpid avió comercial -a una velocitat de creuer de 1.000-1.100 quilòmetres/hora- sense escales representa prop de 8 hores i 45 minuts (en realitat són unes 18 via: Wuhan-Shanghái-Moscou-Milà). Per cert, això és menys de la meitat, del viatge amb avió sense escales més llarg en l'actualitat: 19 hores i 16 minuts entre Nova York i Sídney

3. En un futur indeterminat: Imagina que el nostre cos fos capaç de sobreviure, sense cap entrenament previ, de pujar al coet més ràpid va a: 265.540 quilòmetres/hora per a recórrer els 8.691 quilòmetres entre Wuhan i Milà. S'emprarien en el viatge de: 117 segons, és a dir, 1 minut i 57 segons.

Entre els tres anys de Marco Polo i els 117 segons del coet actual la diferència de velocitat és de: 807.803 vegades més ràpid! (a favor del coet clar). 

3. Reflectir el cost de les externalitats: la millor vacuna

La COVID-19 representa una amenaça. Afortunadament comptem amb: la recerca científica, la prevenció individual i la disciplina social. Ens pot ajudar l'economia? Sí. A continuació, t'expliquem com.

Què significa el concepte econòmic d'"externalitat"? Ens referim a l'efecte de la producció i del consum d'un bé que tenen una incidència sobre el seu entorn, sense que l'empresa productora repercuteixi aquest cost en els preus de mercat del producte que paguen els consumidors.

Un exemple d'externalitat, és el preu d'un vol d'avió. En ell, fins fa poc, cap companyia reflectia les externalitats com per exemple: la contaminació acústica o mediambiental en sentit negatiu o, en sentit positiu, la possibilitat poder visitar qualsevol part del món (abans de la COVID-19).

D'aquesta manera l'aerolínia (encara més si és de baix cost) té un "target infinit" de clients i els seus viatgers/es poden accedir a destinacions llunyanes a un preu que, des del moment en què es plantegen viatjar, calculen que poden assumir: Tothom hi guanya!

No, en ser tan barats els vols i no considerar les externalitats la natura hi perd - és a dir tots hi perdem-. La dificultat de reflectir les externalitats resideix en què no fer-ho no es deu només a interessos comercials hi ha una dificultat objectiva: el govern alemany, abans de la COVID-19, es plantejava cobrar entre 7 i 25 euros per bitllet en un "impost verd" (de 7 a 25 euros és un gran interval) o, per posar-lo encara més clar: benvolgut lector/a: Quants diners extra estaries disposat/da a pagar per compensar la teva petjada de carboni durant el vol?

4. L'economia circular com a camí per a cuidar del medi ambient i reduir les externalitats de la producció

La definició d'economia circular segons el Parlament Europeu és: “model de producció i consum que implica compartir, llogar, reutilitzar, reparar, renovar i reciclar materials i productes existents totes les vegades que sigui possible.” Apostar per ella és reduir la pressió mediambiental i la sobreproducció.

Penses que el problema enunciat no és important? L'economia circular també t'interessa perquè reutilitzar productes és, a mitjà termini, més barat que no fer-ho. Aquest és un camp encara molt verge per a, en paraules de Schumpeter, aplicar la “destrucció creadora” Ànim treballa per a arribar el/la primer/a.

5. La producció d'una roda de cotxe: exemple aplicat d'economia circular

Si et fessin destacar un únic invent de la Història de la Humanitat quin escolliries? Ens aventurem a dir que triaries la roda. Les civilitzacions americanes abans de l'arribada dels europeus ja la usaven en joguines però no en carros. Usar alguna cosa que després donarà lloc a un gran progrés per a un joc no és rar: el motor de vapor va ser inventat a Grècia per Heró d'Alexandria en 60 després de Crist i fins a la Revolució Industrial en el segle XIX no seria plenament aplicat.

Per això, la producció industrial de la roda és la metàfora perfecta del progrés de la Humanitat.

Avui el senyor Mas ens explica un cas d'economia circular aplicada a la producció d'un bé: la roda de cotxe

ECO-DISSENY: En aquesta fase els enginyers han de crear el producte d'acord amb la necessitat inicial. Això exigeix pensar en com descompondre la roda en peces duradores i reutilitzables -fins i tot en un altre model-. Un altre camí és desmuntar la roda per peces estandarditzades per a ser adaptades a altres sistemes.

FABRICACIÓ REUTILITZABLE: En el procés industrial de muntatge i assemblatge de l'enginyeria circular, cal contrarestar els efectes tòxics dels materials i alhora limitar l'impacte energètic de la fabricació. També caldrà adequar les línies de muntatge de les indústries per a tractar de nou el material i incorporar-lo a la circularitat. En resum, cal entendre la fabricació com un procés infinit de: creació-muntatge-desmuntatge-adequació.

ÚS RESPONSABLE: L'usuari del producte circular pot gaudir d'ell encara que té una responsabilitat social important en el procés, atès que ha d'usar els materials amb el màxim capellà.

DESMUNTATGE INDUSTRIAL: En el nou procés d'entrada a la fàbrica industrial del producte que ha esgotat un dels bastants cicles de vida útil, caldrà desmuntar peça a peça per a entrar en un mercat-cadena de valor del producte reutilitzable i revisar per part dels desmuntadors industrials. D'aquesta manera, la roda pot ser renovada, catalogada per a tornar a reintegrar-se en una cadena logística integrada de circularitat.

La "filosofia” de la circularitat, passa per la cultura de la reparació i per un entorn legal favorable. Gràcies al European Green Deal que busca fer de la sostenibilitat un vector de creixement estem davant una oportunitat única.

Domus Serveis i Finques Feliu defensem una economia amb les persones i el Planeta com a eix vertebrador.

Assaboreix la Setmana Santa!