Com i amb quina mentalitat fer exercici a casa?

25 | 05 | 2020

Fer exercici amb el COVID-19 actiu? Amb precaucions 

Avui la "desescalada" no té fi calendaritzat. Segons el protocol per a piscines s'usarà: un terç d'aforament, es desinfectaran: mans, calçat, superfícies de contacte i l'aigua. Els professionals de Feliu faran tot el necessari amb l'objectiu que el disposat per les autoritats és compleixi. Encara i així, avui et presentem una alternativa a la piscina: fer gimnasia a casa. 

Bloc 1: Conceptes bàsics, mentalitat per a exercitar-se i importància d'un/a entrenador/a 

1. És el mateix "desenvolupar activitat física" que "fer exercici"?

No, l'activitat física no té objectiu encara que requereix moviment. En canvi, quan "fem exercici" el moviment segueix un mètode i té finalitat clara.

Hi ha tres tipus d'exercici:  l'aeròbic que reforça la resistència, és de intensitat mitjana i llarga durada. L'anaeròbic se centra en apuntalar força i potència és d'intensitat alta i curta durada. Finalment, la flexibilitat, és música celestial per a músculs i teixits.

2. Per què és clau entendre el esport com a plaer no com a obligació?

Respon una ex gimnasta d'elit -a qui agraïm la seva col·laboració-: "Quan ens plantegem fer esport el més important és canviar el tinc que pel vull. Moltes vegades no ens ve de gust el que percebem com una obligació. En canvi, costa molt menys dur a terme alguna cosa que desitgem fer i albirar els seus efectes positius... sí que es pensa així la nostra motivació és major i això fa que el nostre rendiment sigui molt millor".  

3. Per què, en algun moment, un entrenador professional ha de dirigir-nos en realitzar exercici?

Molt senzill, encara que a Youtube està ple de continguts sobre el tema i fins i tot pots portar molts anys fent exercici... una immensa majoria som i serem sempre amateurs.

El concurs d'un/a entrenador/a professional és fonamental per a: 

- Avaluar la teva condició física: primer amb una prova d'esforç que confirmi la teva aptitud per a fer esport sense riscos. Després, ell/ella ha de determinar d'on parts i quina "càrrega física" pot suportar el teu cos.

- Modular les teves metes: l'objectiu de l'esport amateur és arribar al "rendiment òptim". Per a això cal personalitzar els objectius d'acord amb les possibilitats de cadascú. Parlar de "possibilitats" i no de "capacitats" és ser realista. Ens expliquem, a tothom li agrada "tenir més capacitats" però l'esport ha de servir per a incrementar el benestar. No competeixes amb ningú, ni tan sols amb un anhel o un estat anterior propi es tracta de "guanyar fons físic", és a dir tenir més resistència davant esforços prolongats. 

- Dissenyar-te "rutines" d'exercici personalitzades: entrenar requereix adaptar-se a qui aprèn i corregir-l@ quan sigui necessari. Pel que fa al/a entrenat la seva actitud no pot ser passiva, ans al contrari, l'esport requereix: ànim, humilitat i constància. 

Bloc 2: En quines circumstàncies no has de fer mai esport?

1. Quan faci menys de 90 minuts que has menjat.

2. Quan tinguis: fatiga, taquicàrdia, marejos o febre.

3. Quan tinguis: dolors musculars, contractures, lumbàlgies.

Resistir dolors no és ni heroic... ni pràctic: un cos en aquestes condicions no arribarà al rendiment òptim. 

Bloc 3: Com preparar-nos per a fer esport?

1. Vesteix roba lleugera i transpirable. A més, donades les circumstàncies, usa màscara. 

2. Prepara't aigua o una beguda isotònica rica en sals: la hidratació assegura un rendiment físic constant. Recorda: mantingues la higiene en l'ampolla o got que usis.

3. Adquireix un pulsòmetre: per a mesurar el ritme cardíac abans, durant i quan acaba l'esforç. 

4. Aprofita que estàs a casa per controlar la temperatura: a l'hivern has d'estar a 21 graus, a l'estiu la teva casa no ha de superar els 12 graus de diferència amb l'exterior

5. Dedica un temps a l'escalfament: evitar lesions és l'objectiu. És imprescindible adaptar l'escalfament a la mena de exercici que desitges practicar: aeròbic, anaeròbic o flexibilitat.

Bloc 4: On és millor instal·lar un gimnàs? Quins aparells tenir en ell?

Contesta el nostre interiorista, Pep Feliu: "en cas de voler instal·lar un gimnàs en una zona comuna jo -abans de la irrupció del COVID- vaig acabar un al costat de l'accés a ascensors és domèstic i comunitari. Si, parlem com fa l'article, de situar-lo en un habitatge privat s'haurà de fer on hi hagi més espai disponible. Jo acostumo a optar per la planta baixa davant la finestra perquè a poder ser que es vegi l'horitzó. No oblido mai que fer exercici és una experiència sensorial, per tant, també la vista ha de fer el seu paper per a augmentar el nostre benestar.

En l'espai que faci de gimnàs podem instal·lar, amb més de dos metres de distància, alguns d'aquests elements:

- Bicicleta estàtica 

- El·líptica

- Cordes a la paret 

- Barres paral·leles ergonòmiques d'acer -molt estables-

- Espatllera de gimnàs (les barres de fusta adherides a la paret)

- Pilota en la qual poder muntar-se en ella i practicar la propiocepció (desequilibri)

- Pesos 

- Matalasset per a esmorteir la fricció o l'impacte del cos amb el sòl.

Ara ja pots complir un propòsit de principi d'any: anar al gimnàs.